Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

L A B O R A T O R I U M   Z   F I Z Y K I 

Każdy absolwent uczelni wyższej otrzymując tytuł inżyniera powinien wiedzieć jakiego przyrządu użyć, aby zmierzyć daną wielkość i poprawnie zinterpretować otrzymaną wartość.
Tego uczycie się na laboratoriach studenckich.

 

W  I  E  D  Z  A      +     U  M  I  E  J  Ę  T  N  O  Ś  C  I
           (wykład)               (ćwiczenia audytoryjne i laboratoria)

MECHANIKA
CIEPŁO
  • Wyznaczenie przyśpieszenia ziemskiego za pomocą wahadła matematycznego
  • Pomiar prędkości grawitacyjnych fal wodnych
  • Pomiar ciepła właściwego cieczy metodą dwóch kalorymetrów
  • Pomiar ciepła właściwego ciał stałych
  • Pomiar współczynnika przewodności cieplnej metali
  • Pomiar współczynnika napięcia powierzchniowego rurek włoskowatych
  • Wyznaczenie lepkości roztworu metodą Stokesa
  • Wyznaczenie lepkości roztworu za pomocą wiskozymetru rotacyjnego
  • Pomiar stężenia jonów za pomocą elektrod jonoselektywnych
  • Badanie reakcji chemicznych za pomocą elektrolizera Hofmanna dla róznych elektrod (grafitowe, platynowe, miedziane, niklowe, ołowiane)
ELEKTRYCZNOŚĆ i MAGNETYZM OPTYKA
  • Wyznaczenie przerwy energetycznej w półprzewodnikach
  • Wyznaczenie chrakterystyki diod
  • Wyznaczenie charakterystyki tranzytorów
  • Wyznaczenie charakterystyki transformatora
  • Badanie stanów nieustalonych w układach RL, RC, RLC
  • Wyznaczanie stałej Halla
  • Badanie charakterystyki przewodności elektrycznej metali w zależności od temperatury
  • Wyznaczanie stężenia roztworów za pomocą polarymatru kołowego
  • Wyznaczenie współczynnika załamania światła za pomocą refraktometru Abbego
  • Badanie parametrów swiatłowodu
  • Badanie współczynnika załamania światła materiałów stałych, przeźroczystych za pomocą lasera
  • Wyznaczenie długości fali śwaetlnej za pomoca sitaki dyferacyjnej
  • Badanie pojemności zapisu informacji na dyskach optycznych (CD,DVD,Blueray) w zależności od długości fali lasera
FIZYKOCHEMIA MATERIAŁÓW  
  • Wyznaczenie przerwy energetycznej w półprzwodnikach domieszkowanych typu p/n
    (Studenci projektują, tworzą dowolne półprzewodniki domieszkowane typu p/n następnie wyznaczją przerwę energetyczną oraz położenie poziomów akceptorowych/donorowych w tych półprzewodnikach)
  • Wyznaczenie charakterystyki diody półprzewodnikowej
    (Studenci tworzą półprzewodniki typu p i n na złącze półprzewodnikowe. Składają diodę półprzewodnikową p-n i wyznaczają chrakterystykę tej diody)
  • Badanie parametrów baterii ......
    (Studenci tworzą baterię ..... i wyznaczają podstawowe parametry)
  • Badanie parametrów superkondensatorów
    (Studenci tworzą superkondensatory i wyznaczją podstawowe parametr)
  • Wyznaczanie efektywności elektrod do reakcji wytwarzania wodoru i tlenu
    (Studenci tworzą elektrody następnie wyznaczają parametry stworzonych elektrod)
 


R O Z K Ł A D   Z A J Ę Ć

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej

Inżyniera w Medycynie - S1 - semestr 2

G_lab_02 IwM

ZESPÓŁ 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
I * A10 B10 B11 B12 * C10 C11 D10 *
II * D10 A10 B10 B11 * B12 C10 C11 *
III * C11 D10 A10 B10 * B11 B12 C10 *
IV * C10 C11 D10 A10 * B10 B11 B12 *
V * B12 C10 C11 D10 * A10 B10 B11 *
VI * B11 B12 C10 C11 * D10 A10 B10 *
VII * B10 B11 B12 C10 * C11 D10 A10 *

1- Wprowadzenie, zasady BHP, przyrządy pomiarowe, analiza niepewności pomiarowych

6 - zaliczenie sprawozdań 2 - 5

10 - zaliczenie sprawozdań 7 - 9. Ocena końcowa

Zajęcia trwają 3 godziny lekcyjne (135 min)

Studenci pracują w 2-osobowych zespołach

S P R A W O Z D A N I E
 

Sprawozdanie wykonać w formacie A4. Można wykonać je "ręcznie" lub na komputerze. Jeżeli wykonujemy "ręcznie" to wszystkie rysunki oraz tabele wykonujemy ołówkiem, zaś wykresy wykonujemy na papierze milimetrowym używając rapitografu lub ołówka oraz krzywików. Wykonując sprawozdanie komuterowo wszystkie elementy sprawozdania są wykonane na komputerze (nie wklejamy zdjęć tabeli, itp.).

ELEMENTY SPRAWOZDANIA:

  • Tabelka informacyjna - zwiera informacje o ćwiczeniu oraz eksperymentatorach. Przykładową tabelkę można pobać TUTAJ,
  • Część Teoretyczna - opisujemy najważniejsze informacje które pomogą wykonać ćwiczenie i wyznaczyć wnioski z ćwiczenia (można to zrobić według tematów teoretycznych podanych w instrukcji do ćwiczenia),
  • Metoda pomiarowa - opisujemy jak wykonano dane ćwiczenie,
  • Tabelka pomiarowa - tabelkę wykonujemy według schematu podanego w instrukcji do ćwiczenia (wszystkie pola tabelki muszą zostać wypełnione),
  • Wzory i przeliczenia - wszystkie wzory użyte, aby uzupełnić tabele należy podać. Wzór ogólny, podstawienie wartości i wynik (pamiętać o jednostkach!), bez przeliczeń pośrednich,
  • Analiza błedu pomiarowego - potrzebne wzory do analizy znajdują się w instrukcji.
  • Wykresy - można wykonać za pomocą programu Origin Pro (program płatny, licencja ZUT dla studentów), SciDAVis (program darmowy) lub prosztsze w programie MS Exel. Pamiętamy aby wykres był wyskalowany, osie podpisane wraz z jednostką. Zaznaczamy punkty pomiarowe, ale nie łączymy tych punktów krzywą łamaną, tylko wykonujemy dopasowanie krzywej lub prostej do punktów pomiarowych (krzywa aproksymacyjna). Jedno zjawisko fizyczne da się opisać jedną krzywą (lub prostą). Wzór i paramatry krzywej podajemy na wykresie lub pod wykresem.
  • Wnioski - we wnioskach podajemy jakie informacje uzyskaliśmy z danego ćwiczenia, interpretaja otrzymanych wartości lub zależności, czasami trzeba wyznaczyć wartość stałej fizycznej to porównujemy otrzymaną wartość z wartościami tablicowymi (proszę podać link).